ارزان فروشی به جای توسعه صنعت توریسم

گردشگری مازندران با تدبیر دلاور رونق میگیرد؟!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۱۱۰
سالهای سال است که سهم مازندران از گردشگران، بجز زباله های فراوانی که در سواحل و خیابان های شهرها تولید و دپو می کنند نبوده و نیست.
۰
plusresetminus
گردشگری مازندران با تدبیر دلاور رونق میگیرد؟!
بلاغ-گردشگری سودآور، مرام جهانی صنعت گردشگری است که هیچکس نمی تواند مانع آن شده و یا انتظار دیگری از گردانندگان گردشگری داشته باشد و در تمام دنیا این قانون نانوشته رعایت می شود که میزبانان بخش خصوصی در صنعت گردشگری، بایستی رکود درآمدی و توقف سرمایه گذاری کلان خود در طول سال را در ایام پیک گردشگری جبران کنند!

علاوه بر غالب کشورهای مطرح دارای صنعت گردشگری پررونق، در کشور ما نیز این قاعده در شهرهای مطرحی همچون مشهد مقدس، اصفهان، شیراز، تبریز و سایر شهرها رعایت شده و طی آن رسماً به هتل ها، متل ها، هتل آپارتمان ها، مسافرخانه ها، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی اجازه داده می شود تا در ایام پیک مراجعه گردشگران، نرخ کرایه و اجاره و سایر خدمات خویش را تا دو سه برابر قیمت ارتقاء داده تا کام خود را بابت ماهها رکود درآمدی شیرین کنند!

این قاعده که نه تنها در گردشگری سیاحتی، بلکه حتی در گردشگری زیارتی در مشهد مقدس و قم نیز اعمال می گردد ، طبعاً در شهرهای سیاحتی شمال کشور دارای حساب ویژه ای است!

اما در کمال تعجب رسانه های استانی از قول مدیرکل محترم گردشگری و میراث فرهنگی نقل کرده اند که نرخ اماکن اقامتی در مازندران تا 15 فروردین تغییر نمی یابد!

این اعلام غیرمتعارف یا بخاطر عدم اشرافیت آقای بزرگ نیا بر ماموریت ها و فضای کاری سازمان گردشگری است که با توجه به مسئولیت های طولانی مدت ایشان در این صنعت، بسیار بعید است که چنین باشد و یا اینکه ناشی از فشارهای سازمانی تهرانی ها و پایتخت نشین هاست که مقصد قطعی غالب آنها در ایام تعطیلات نوروزی، مازندران است و ارزان نگه داشتن نرخ های خدماتی و اقامتی، جز جلب رضایت آنها و نارضایتی قطعی شمالی ها که ماههای تلخ را پشت سر گذاشته و دل به همین ایام بسته اند، هیچ ثمری نخواهد داشت!

البته شاید دلایل فرعی دیگری نیز در چنین اظهار نظری نهفته باشد که طبعاً اصلاً توجیه پذیر نبوده و ایشان نمی بایست تیر خلاص به شقیقه گردشگری کم درآمد و در برخی مواقع زیان ده مازندران زده و سینه خود را برای دفاع از اقشار مرفه ای که اقامت شمال را انتخاب می کنند، سپر کند!

سالهای سال است که سهم مازندران از گردشگران، بجز زباله های فراوانی که در سواحل و خیابان های شهرها تولید و دپو می کنند نبوده و نیست و امسال که اعلام شده بود مانع از برپایی چادرهای مسافرتی در خیابان ها و پارک ها خواهند شد، تا حدودی امیدوار شده بودیم که بالاخره، مازندران هم سهمی از گردشگری سودآور را متوجه خود خواهد کرد، متأسفانه با این مصاحبه که هنوز تکذیب هم نشده، همه چیز به نقطه اول برگشت!

آیا بهتر نبود که آقای بزرگ نیا به عنوان مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی مازندران در آغازین ایام مسئولیت خود کمی سنجیده تر سخن می گفت و با حمایت مشابه مشهدی ها و اصفهانی ها از گردشگری خصوصی، زمینه های جذب هر چه بیشتر سرمایه ها و سرمایه گذاران خصوصی به این صنعت و امکان احیای صنعت گردشگری مدرن را در مازندران فراهم می کرد؟!
تازه باید اضافه کرد که ویلاهای خصوصی و غیر رسمی که هیچگونه مالیات و عوارضی نداده و از ضابطه های موجود تبعیت نکرده و در چرخه نظارتی اماکن و سایر مراکز نظارت دولتی نیز قرار ندارند، با قیمت های نجومی و سرسام آور، اماکن اقامتی غیر رسمی خود را با ضریب امنیتی و اخلاقی و بهداشتی و غیره که عمدتاً در سطح پایین اند، به گردشگران کرایه می دهند و کسی هم نمی تواند از آنها حساب کشیده و آنها را ساماندهی کند، اما بسیار جای تعجب است که اماکن رسمی که همه گونه مالیات و عوارض خود را نیز می پردازند و تمامی سیاست های ابلاغی را نیز اجرا می کنند، بایستی در منگنه سیاست های بعضاً ناصواب هم قرار بگیرند!؟!

فلذا تأکید می گردد که مازندران به عنوان رکورددار درصد بیکاری در کشور و ترجیحاً در خصوص جوانان بیکار، مستحق اعمال سیاست های منطقی تر برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار در صنعت گردشگری از طریق استقبال بخش خصوصی است که لازمه و مکمل اشتغالزایی، درآمدزایی آن است و از این رو شایسته است که سازمان گردشگری، اماکن اقامتی مازندران را دو نرخه کرده و در ایام پیک به این عزیزان اجازه دهند تا از نرخ دوم تبعیت کرده و ضمن آنکه بخشی از انتظارات خود را از سرمایه گذاری کلان برآورده می سازند، زمینه های شوق و ذوق سایر سرمایه گذران را برای ورود به مازندران فراهم آورند!
در پایان خواهش ما از مسئولان گردشگری این است که بی جهت غصه عدم استقبال احتمالی گردشگران را از مازندران نخورده و مطمئن باشند که اقلیم مازندران، بی نظیر و تکرار نشدنی است و طبعاً جاذبه بسیار بالای چنین اقلیم استثنایی و بی نظیر برای تقبل هزینه های متعارف آن کافی است!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما