تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۳۵۱
رهبران سعودی اخیرا به اطلاع رئیس جمهوری آمریکا رسانده اند که آمادگی کامل برای تامین هزینه های جنگ علیه ایران را نیز دارند و رهبران سعودی، آمریکا را برای حمله به ایران تشویق کرده اند. اين خبر بهانه اي شد براي بررسي اجمالي سياست انفعالي دستگاه ديپلماسي ايران در برابر رفتارهاي خصمانه مكرر عربستان سعودي در قبال ايران، در طي ۲۰ سال اخير.
۰
plusresetminus
نرمش در مقابل عربستان به نفع وحدت مسلمين نیست
بلاغ- خوشبختانه خبر اعدام ايراني ها در عربستان فعلا تكذيب گرديد. و الا اگر چنين خبر وحشتناكي حقيقت داشته باشد ملت مسلمان ايران انتظار برخوردي قاطع و در خور با آل سعود را دارد كه كمترين آن، شكايت به دادگاه هاي بين المللي عليه سعودي و پيگيري جدي آن مي باشد.
بعد از پايان جنگ تحميلي دولت هاي مختلف علي الدوام، به طرق متعدد سعي در تنش زدايي و بهبود رابطه با عربستان نمودند كه واقعيت هاي دو دهه اخير عدم موفقيت چنين فرايندي را نشان مي دهد. چه روابط شخصي دوستانه دولت سازندگي، چه تنش زدايي دولت اصلاحات و چه مهرورزي دولت آبادگران عايدي چنداني نصيب جمهوري اسلامي نكرد. و تنها عايدي ما از اين همه تلاش باز شدن فدك جهت زيارت هاشمي و هيئت همراه از اين مكان، تغييري كوچك در برخورد وهابي ها با زائرين ايراني بقيع، گرفتن عكس يادگاري ملك عبدالله و احمدي نژاد با هم و كسب وجه ضد صهيونيستي( با توجه به محبوبيت احمدي نژاد در دور اول رياست جمهوري به علت مواضع ضد اسرائيلي اش در جهان اسلام) و سرانجام حضور وزير ارشاد دولت اصلاحات در كنار ضد انقلاب در اجلاس ملك عبدالله سعودي! بود. حتي اين رژيم در برخوردش با زائرين بقيع نيز، علي رغم قولش، دائم دچار نوسان و تذبذب بوده است.
واقعيت اين است كه نظام جمهوري اسلامي ايران و رژيم آل سعود با هم تفاوت ماهوي و بنيادين دارند و اين همه نرمش و انفعال در قضاياي فيمابين، به بهانه تقريب و تنش زدايي ثمر بخش نخواهد بود. حكومت ديكتاتور آل سعود كه غير دموكراتيك بودنش محل بحث نيست، مذهبي و مسلمان بودن آن نيز به شدت زير سوال است. هرچند ظاهرا ادعاي رهبري اهل سنت را دارد، اما به كرات مواضعي تند و خصمانه عليه گروه مقاومت سني حماس اتخاذ كرده است و در نسل كشي دنباله دار مسلمانان سني در فلسطين، نه تنها سكوت كرده است بلكه در حمله ۲۲ روزه به نوار غزه سوخت جنگنده هاي اسرائيلي را نيز تامين نمود! در حقيقت تنها شاقول عربستان تامين امنيت رژيم آل سعود است كه آن هم تاكنون به وسيله دولت آمريكا تامين شده است.
معامله دوجانبه اي كه در سوي ديگر معامله امنيت بازار انرژي آمريكا تامين مي شود.
عربستان تا كنون نه تنها سعي در تلطيف رابطه خصمانه خود با ايران نكرده است، بلكه در حد توانش از بهبود رابطه ديگر كشورها با ايران نيز جلوگيري كرده است. ناخوشايندي عربستان از توسعه رابطه عراق و مصر با ايران و تلاش ۳۰ ساله بسيار براي جدايي دمشق از تهران از اين جمله است. اين رژيم حتي از بهبود روابط غرب با ايران، به ويژه آمريكا، نيز واهمه و دغدغه دارد و هرگاه در مقاطع مختلف زماني احتمال حل شدن اختلافات موضعي ايران و غرب وجود داشته است، عربستان به شدت نگران و هراسان شده و سعي در به هم زدن فضاي مثبت ايجاد شده نموده است، كه نمونه آن مي توان به موضع گيري سعودي ها در قبال نتيجه مثبت احتمالي مذاكرات هسته اي اشاره كرد. در واقع عربستان نگران است كه با بهبود رابطه آمريكا با ايران از وزن و جايگاه عربستان سعودي در سياست خاورميانه اي آمريكا كاسته شود، و از اتكاي صنعت آمريكا به شيرهاي نفت شبه جزيره كم گردد. كه اين مساوي با تهديد جدي امنيت تخت سلطنت خادم الحرمين خواهد بود.
در راستاي رويكرد ضد ايراني و ضد شيعي سعودي پادشاه عربستان در جايي بيان نموده است: " عربستان سعودی در جریان جنگ ایران و عراق ۲۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد و اگر کمک های مالی ریاض نبود شیعه در سال ۱۹۸۲ و عملیات آزاد سازی خرمشهر یا انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱قدرت را در عراق بدست می گرفت. من اکنون به شما می گویم که آماده ام ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه کنم تا مانع ارتقاء جایگاه شیعه در عراق که خطری برای حكومتم است شوم."
علاوه بر سنگ اندازي در مسير بهبود روابط ايران با كشورهاي منطقه، اتهام عربستان به ايران مبني بر دست داشتن ايران در اعتراضات مردم بحرين بعدا توسط "بسيوني" گزارشگر عرب سازمان ملل در امور بحرين رد شد. عربستان در ربايش شهرام اميري استاد دانشگاه مالك اشتر و انتقال وي به آمريكا نقش داشت. اين موضوع را خود اميري در برنامه زنده تلويزيوني ذكر نمود. عربستان در تبليغ گسترده مذهب جعلي وهابيت در ايران كه شيعه را رافضي مي داند و به شدت به تفرقه شيعه و سني دامن مي زند نقش محوري ايفا مي كند. عربستان حامي اصلي تروريست معدوم ريگي مي باشد كه در كشتن حدود ۳۰۰ نفر ازهموطنان شيعه و سني دست داشت. عربستان، مدعي دفاع از حقوق اهل سنت، پشتيبان مالي و تغذيه كننده فكري بقاياي گروه ريگي است كه عامل به شهادت رساندن مولوي جنگي زهي از علماي اهل سنت سيستان مي باشد. عربستان ...
مي توان گفت كه توطئه و خباثت هاي عربستان سعودي مسلمان! در اين ۳۳ سال برعليه ايران اسلامي چيزي كمتر از آمريكا و انگليس نبوده است كه جمهوري اسلامي، به حق، در مورد انگليس و آمريكا تاكنون موضع قاطع و مدبرانه اي داشته است. اما سوال اينجاست كه چرا دستگاه ديپلماسي ايران در قبال سعودي اين قدر ضعيف و انفعالي عمل مي كند. جالب اينجاست كه بعد از اين همه جنايت ريگي و ربايش دانشمند ايراني و... نه حداقل سفير عربستان احضار شد، نه سخنگوي امور خارجه موضعي گرفت، و نه يكي از مسوولان سياست خارجي از عربستان سعودي انتقادي نمود. كرارا در اخبار رسمي وزارت خارجه به دست داشتن يكي از كشورهاي مرتجع منطقه در اين توطئه ها اشاره مي شود اما حتي از ذكر نام عربستان نيز خودداري مي شود! شايد اگر شهرام اميري استاد ربوده شده، قبل از برنامه تلويزيوني با وزارت خارجه هماهنگي مي كرد وي نيز از نام بردن از عربستان در ربودن خود خودداري مي كرد!! اجمالا اينكه به نظر نمي رسد عملكرد ۲۰ ساله دستگاه ديپلماسي ايران در قبال عربستان سعودي با اصل عزت، حكمت، مصلحتِ سياست خارجي جمهوري اسلامي همخواني داشته باشد.
با اصل عزت منافات دارد چون اين دو دهه ما به غير از تحقير، چيزي از عربستان نديديم. چندان حكيمانه نيست چرا كه نه تنها نرمش در مقابل عربستان به نفع ما، و به سود وحدت مسلمين تمام نشد بلكه برخورد عربستان با شيعيان، توطئه عليه سوريه و حزب الله و سعي در عادي ساز ي روابط با صهيونيست ها، از طرف آل سعود تشديد شده است. چندان هم به مصلحت نبوده است، چون در زمينه سياسي و فرهنگي كه اشاره شد اما از لحاظ اقتصادي صادرات ايران به عربستان رقم قابل ذكري نيست و فقط از اين رابطه ظاهرا دو جانبه سود چند صد ملياردي سفر حج ايرانيان به خزانه آل سعود واريز مي شود. البته خود مقوله حج عمره، و علي الخصوص اعزام دانش آموزان به سفر حج ( آيا دانش آموزان ۱۴ تا ۱۷ ساله دركي از معنويت و حج دارند!! آيا سفر حج بر آنها تاثيري دارد!) و سفرهاي چندين باره به حج بحث مبسوطي است كه بايد در مجال ديگري به آن پرداخت. خدا رحمت كند پدر علماي سعودي كه حداقل سفر دانش آموزان دختر ايراني را به حج ممنوع كردند!!
فرجام سخن اينكه منظور اين نيست ايران در قبال رفتارهاي ناشايست و غيرسازنده آل سعود به عربستان لشكركشي كند. اما حداقل انتظار اين است كه دستگاه ديپلماسي مواضعي شايسته رفتار خصمانهِ مستمر سعودي ها و درخور اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي اتخاذ نمايد./ قاصد نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴